דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע אני שורטיסט גאה? 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 695   [ נצפה 4490 פעמים ]

לנוכח המתקפה העולמית המאוחדת ותליית התמוטטות השווקים בשורטיסיטים, חשבתי שהגיע הזמן שמישהו יגיד עליהם מילה טובה ויעשה קצת סדר. נתחיל בעובדות. כמה אנשים בציבור מבינים כיצד שורטים מתבצעים? כסוחר יומי וכמנהל טריידנט, בית ספר למסחר יומי בבורסה האמריקנית שהכשיר במשך שנים אלפי סוחרים בישראל, אני יכול להעריך שמדובר בפחות מ-1%.

התסריט מוכר: כמו בכל ההתרסקויות הפיננסיות בעבר הציבור נתקף בפאניקה והשלטון חיפש שעיר לעזאזל. זו שיטה בדוקה שתמיד עבדה. הציבור כועס ומחפש אשמים, השלטון מוצא קבוצה לא פופולרית שניתן לתלות בה את האשמה ומגיש אותה על מגש של כסף להמון הזועם. ההמון שורף כמה מכשפות בכיכר העיר, משחרר לחצים ונרגע. השלטון הצליח להסית את האש לכיוונים אחרים ואולי אפילו צובר כמה נקודות זכות. המשבר הנוכחי אינו שונה. הציבור ממשיך לחפש אשמים והשלטון מוצא שעירים לעזאזל. בסיבוב הנוכחי הם מצאו את השורטיסטים.

אני מודה. שורטיסטים מעולם לא היו דמות פופולרית ומקור לחיקוי. אף אמא יהודייה לא גידלה את בנה להיות שורטיסט. שורטיסט מרוויח מירידת ערכי הנכסים שבידי הציבור בדומה למי שרוקד על המדורה שבה נשרף ביתו של השכן. מנהלי חברות אינם אוהבים שורטיסטים בדיוק כפי שהם אינם אוהבים כתבים כלכליים שחושפים שערוריות פיננסיות. האם סקופ עיתונאי חושפני טוב או רע לציבור? לעניות דעתי - מצוין. בלי חשיפות היינו קונים עד היום מניות של אנרון. מי הראשון שחשף את חולשתן של אנרון, בר סטרנס, ליהמן ברדרס, פאני מיי ופרדי מק? ניחשתם - השורטיסטים! מגיע להם פרס על כך. בהחלט לא מגיע להם להישרף בכיכר העיר. בשווקים פיננסיים מורכבים לשורטיסטים יש תפקיד חשוב ומועיל בשרשרת המזון הפיננסית. בואו ננסה לרגע לדמיין עולם ללא שורטיסיטים. בעולם כזה הציבור חסר המידע קונה מניות של ליהמן ברדרס בכל מחיר, מחירי המניות עולים ללא התנגדות השורטיסטים וללא הצדקה כלכלית, ואז יום אחד כאשר נודע שהמלך עירום, כולם מפסידים בגדול.

רגע, אופס... קיימת בורסה כזו. כאן בישראל! כאשר כי"ל ואפריקה ישראל טסו לשחקים ללא הצדקה פונדמנטלית וללא התנגדות של שורטיסטים, מה קרה? העדר התלהב, המשיך לקנות ובסופו של דבר הפסיד. בכל מערכת כלכלית יש מי שיודע ומרוויח (המקצוענים) ומי שאינו יודע ומפסיד (הציבור). מי שידע את השווי האמיתי של אפריקה וכי"ל יכול היה ליצור התנגדות על ידי ביצוע שורטים. התנגדות שורטיסטים הייתה ממתנת ואולי אף מורידה את המחיר. עלייה מתונה או ירידה הייתה מקטינה את טירוף הבועה וחוסכת להמון משקיעים נבערים ממון רב. נכון, השורטיסטים היו מרוויחים, אבל האם תיארתי תהליך שלילי?

הציבור מעולם לא הרוויח משריפת מכשפות וגם הפעם הוא הפסיד. הציבור אינו מודע לתרומה של השורטיסטים לשוק ולציבור.

בתחילת המשבר הנוכחי הטילו את האשמה להתרסקות ליהמן ברדרס ובר סטרנס על שמועות שהפיצו השורטיסטים בדבר עמידותן הפיננסית של החברות. בהמשך התברר שהמציאות הדובית הייתה הרבה יותר גרועה מהשמועות. נניח לרגע שאת השמועות באמת הפיצו השורטיסטים. האם זה רע? נניח שהמידע היה נחשף בעיתון. האם סקופ עיתונאי היה טוב יותר לציבור? עיתונאי מרוויח מהחשיפה ושורטיסט מרוויח מהירידה ושניהם עושים שירות חשוב לציבור כל עוד הם מציגים את האמת. במבט לאחור וחכמה בדיעבד, אנו יודעים שבועת המינוף הנדלני שיצרו גאוני וול סטריט הייתה חייבת להתפוצץ מתישהו. נניח שהיא הייתה מחזיקה מעמד עוד חודשים או שנים, מה היה קורה? רבים נוספים חסרי הבנה היו קונים בתים במחירי בועה ומתמוטטים במועד מאוחר יותר בבום גדול ומסוכן עוד יותר.

האם במשבר הנוכחי הצליחה העצירה הזמנית של השורטים להפיק תוצאות חיוביות? מחקר של UBS על המשבר הנוכחי קובע כי צעד עצירת השורטים היה "צעד פופוליסטי ללא כל ערך חיובי". עוד אומר המחקר: "מי שמאמין ברצינות שמקור המשבר הנוכחי נובע מפעולות מרושעות ומניפולטיביות של ספקולטורים, הוא חסר ידע והכרה בסיסיים הנדרשים לכל מי שמשפיע על הרגולציה של השווקים הפיננסיים". מחקרים אחרים גילו שלשלושת שבועות ההגבלה על שורטים במניות פיננסיות לא הייתה כל השפעה ממתנת על המשך הירידה של מחירי המניות.

לעומת זאת למגבלת השורטים היו כמה השפעות שהרגולטורים לא צפו. המגבלה תרמה לירידות בכך שמנעה שימוש בכמה אסטרטגיות גידור סיכונים שבהן נוהגות קרנות להשתמש ובכך הכריחה אותן לסגור פוזיציות לונג פתוחות. המגבלה גם הגדילה את עלויות המסחר בכך שהקטינה את ההיצע וכתוצאה הגדילה את המרווחים (Spread) בין שערי הקנייה והמכירה של מניות פיננסיות.

לסיכום אציין כי מאז המצאת השורטים בשנת 1690 בהולנד, היו השורטיסטים מטרתם של רגולטורים רבים במהלך השנים. כל התקופות שבהן נאסר או הוגבל השימוש בשורטים, היו קצרות, נדירות וחסרות תועלת. הפאניקה הרגולטורית של השלטונות במשבר הנוכחי תרמה לאובדן הביטחון של הציבור ולתגובת שוק הפוכה מהצפוי. האם למדו הרגולטורים את השיעור לקראת המשבר הבא? אין סיכוי.
מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב